Höst 2018

Lördagen den 24 november kl.15
Norrköpings konstmuseum

Piano recital med Kristine Scholz

Kristine Scholz, med bakgrund i Tyskland och studier
för bl.a. Aloys Kontarsky, är sedan tidigt 1970-tal
en betydande kraft inom svenskt musikliv.

Hon tillhör en av våra främsta interpreter av
nutida och experimentell pianomusik,
med en såväl nationell som internationell repertoar.

Scholz har ofta samarbetat med pianistkollegan
Mats Persson och ingick tillsammans
med honom i gruppen Harpans kraft.

Hon har också ett flertal skivinspelningar bakom sig.
2000 invaldes Scholz i Kungliga Musikaliska Akademien.

spelbild

Fotograf: Mirjam Lagergren

Program:

Peter Hansen (f.1958)
World news XXX (2001)
Bengt Hambraeus (1928-2000)
Klockspel (1968)
Olov Franzén (f.1946)
Cinque Bagattelli (specialversion) (2002)
Lars Johan Werle (1926-2001)
Attitudes (1965)
Claude Loyola Allgén (1920-1990)
Ackordserie ur Allgéns skissbok
Bo Nilsson (1937-2018)
Quantitäten för piano (1958)
Peter Hansen (f.1958)
World news XXX (2001)
Johanna Magdalena Beyer (1888-1944)
Dissonant counterpoint (193?)
Clusters (1936)



KONTAKT 2018

Elektronmusikfestival
4 november klockan 15.00-21.00
Norrköpings Konstmuseum

Annan Musik arrangerar för 4:e året i rad en mindre festival
med elektronisk musik i olika former.

Detta år blir det främst verk av svenska verksamma kompositörer
och ljudkonstnärer vid Elektronmusikstudion i Stockholm (VEMS)

https://vems.nu/

Det blir både renodlad högtalarmusik och liveframträdanden
och även en rumslig ljudinstallation.

Fri Entré !

44814298_10156346649821943_4280323566349582336_n

 



Onsdag 17 oktober 2018 klockan 19.00
KONSTMUSEET NORRKÖPING

Ny musik!
komposition & improvisation
KammarensembleN & Arne Forsén

SPRINGFLOD är ett möte mellan nutida komposition och improvisation med KammarensembleN och improvisationspianisten Arne Forsén.

Tidigare under hösten har KammarensembleN och Arne Forsén arbetat tillsammans med elever och lärare i kulturskolor från Stockholm, Ekerö, Katrineholm och Nyköping och nu får vi höra dessa virtuosa musiker i full kraft.

SPRINGFLOD har fått stöd från Musikverket och Stockholms Läns Landsting och som en del av SPRINGFLOD har tre nya verk beställts. 

”Springkällor” av Madeleine Isaksson är komponerat speciellt för KammarensembleN och Arne Forsén och improvisation är integrerat i kompositionen, särskilt i pianostämman.

Jenny Hettnes ”Thawing, undulating” och Jonny Axelssons ”Nr4. (under)vegetation” är bägge i första hand komponerade för elever ur kulturskolor,
med solistisk roll för musiker ur KammarensembleN.
Men här framförs alla stämmor med musiker ur KammarensembleN.

Programmet innehåller även fria improvisationer, där Arne Forsén både spelar solo och tillsammans med medlemmar ur KammarensembleN.

KammarensembleN består av några av Sveriges främsta musiker inom nutida konstmusik och har sedan starten 1984 framfört moderna klassiker och verk från vår samtid – ofta i nära samarbete med tonsättare. http://kammarensemblen.com/

Pianisten Arne Forsén rör sig gärna i gränslanden mellan olika uttryck: jazz och fri improvisation, svensk folkmusik, västafrikansk musik och i samarbeten med dans, bildkonst och teater. www.arneforsen.se

Jenny Hettne komponerar både akustisk och elektroakustisk musik, med utforskandet av ljud och klangfärg i fokus. Hon skriver i första hand kammarmusik, i ett nära samspel med musikerna. http://jennyhettne.com/

Jonny Axelsson är slagverkare och tonsättare. 2004 tilldelades han Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris: ”Med osannolikt gott humör och yppersta musikalité har han slagit sig in i våra hjärtan och förblivit där.” http://www.jonnyaxelsson.com/

Madeleine Isaksson är bosatt i Frankrike och är internationellt verksam som tonsättare. Relationen mellan olika klangkällor och melodiceller som förminskas och förstoras skapar ett säreget spänningsfält i hennes musik. https://madeleineisaksson.com/sv

Namnlöst 2 (1)Illustration: Jenny Soep



Lördag 8 september Norrköpings Konstmuseum

 I ett annorlunda samarbete mellan Annan Musik och Norrköpings Konstmuseum presenteras inte en konsert utan musik till en vernissage.
Utställningen En gränslös blick invigs mellan
klockan 14.00 och 17.00 i Galleri 5 på konstmuséet.

I programmet framträder gruppen
Mhuri YeKwa Chisawa:
Tipei Marazanye (mbira, sång)
Gunnar Wærness (mbira, sång)
Per Kolsgård (mbira, slagverk).

Musiken spelas på två olika utgåvor av det
Zimbabwiska instrumentet Mbira.
Den ena har en repertoar av flera hundra år gammal ceremoniell musik,
medan den nyare har mer varierad repertoar,
allt från religiösa hymner till popsånger.
Detta ackompanjeras av slagverk från olika delar av Afrika. 

Tipei Marazanye
är född i Mberengwa, Zimbabwe, och är lärare och musiker.
Han arbetar i svenska kyrkan som församlingsmusiker
och arrangerar workshops i körsång, mbira, marimba och rytmik.

Gunnar Wærness
är född i Trondheim, och är poet, översättare och musiker.
Han utgör också ena halvan av Kabaretgruppen ”Brødet og Eselet”.

Per Kolsgård
kommer från Åtvidaberg. Han arbetar till vardags på
Marieborgs folkhögskola snystartade musiklinje
och Kulturskolan i Norrköping.
Utöver slagverk spelar han också klaviatur
i olika konstellationer t.ex. med bandet Colmeia.

Tillsammans driver Tipei Marazanye och Gunnar Wærness
också projektet Yarira Ngoma, som samlar in begagnade instrument
från svenska loft och källare för att bygga upp en
musikskola i Mberengwa i Zimbabwe. 

Fri entré
Välkomna!

Mhuri Yekwa Chisawa



TISDAG 14 augusti klockan 19.00 

Norrköpings Konstmuseum

Impressionism – Modernism

Claude Debussy (1862-1918) och Maurice Ravel (1875-1937)
var musikens impressionister och banbrytande för modernismen.

Tre av Sveriges främsta kammarmusiker är inbjudna:
Amus Kerstin Andersson, violin
Chrichan Larson, cello
Stefan Lindgren, piano

Ravels sonat för violin/cello, Debussys sonat för cello/piano, Ravels trio.

debussy-960x720Maurice_Ravel_1912

Entré: 150 kr.
Under 25 år: gratis.
Fri entré för medlemmar.
Samarrangemang med Östergötlands musikdagar.

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Vår 2018

28 april klockan 15.00
Norrköpings konstmuseum
EN EFTERMIDDAG MED FLUXUS

Bengt af Klintberg berättar om, och framför egna
och andras verk ur, Fluxuskonstens tradition.
Tillsammans med lokala utövare och konstnärer runt Annan Musik.

Fluxus
Lördag 28 april återuppstår Fluxuskonsten på Norrköpings konstmuseum. Då uppträder Bengt af Klintberg med ett föredrag om denna speciella konstform. Men under eftermiddagen kommer även ett antal verk i Fluxus tradition  och anda att framföras och utföras i muséet. Detta görs av Klintberg men även av lokala utövare och konstnärer runt Annan Musik.

Fluxus uppstod i början av 60-talet som en konströrelse med poeter, bildkonstnärer, kompositörer och formgivare. Fluxus förknippas särskilt med nya konstformer, varibland begrepp som intermedia (Dick Higgins), konceptkonst (Henry Flynt) och videokonst (Nam June Paik) har introducerats av personer inom rörelsen. Grundare och internationell samordnare var George Maciunas – Fluxus växte snabbt till en global rörelse. Maciunas och hans fränder organiserade Fluxuskonserter och Fluxfester över hela västvärlden och Japan. Hans egenskaper som designer kom till nytta imassproducerade konstobjekt, så kallade multiples.

Fluxus hade även representanter i Sverige, där Bengt af Klintberg utgjorde centrum. Klintberg blev tidigt involverad och har sedan dess haft regelbunden kontakt med involverade runt om i världen, samtidigt som han arrangerat konserter och deltagit i internationella evenemang.

Bengt af Klintbergs insikter finns samlade i boken Svensk Fluxus som utgår från egna erfarenheter tillsammans med historik kring Fluxus i Sverige.

Välkomna!

Entré 100 kronor.
Medlemmar Annan Musik fri entré.
Medlemskap kostar 200 kronor och gäller i ett år.

Med stöd av Statens Kulturråd,
Norrköpings kommun-Kultur & Fritid
och Folkuniversitetet



Annan Musik presenterar:

Norrköpings konstmuseum, Harlekinen
Söndag 8 april 2018 klockan 15.00

Jonny Axelsson – slagverk solo

Musik av Jonny Axelsson såväl som klassiker som
Iannis Xenakis och Christian Wolf.

Jonny Axelsson är en internationellt erkänd slagverksmusiker och en av landets främsta inom nutida konstmusik. Jonny Axelsson har introducerat viktig slagverksmusik till den svenska scenen, i form av soloverk av Xenakis och Volans, och han var en av initiativtagarna till den första uppsättningen av ”Drumming” av Steve Reich.  Axelsson är ofta hyllad av musikkritiker: Andrew Clements skrev i The Guardian: ”Det finns inget överdrivet eller insmickrande med Axelsson, han bara tar sig an sina uppgifter med en bländande musikalitet.”, och Anna Picard i The Independent: ”med all respekt för andra slagverkare vill jag säga att Axelsson är den mest fenomenale trumslagaren jag sett”.

Jonny Axelsson Live

Entré 100kr

Medlemmar Annan Musik fri entré. Medlemskap kostar 200kr.

Med stöd av Norrköpings kommun och Folkuniversitetet



Annan Musik presenterar:

Konsert:  Söndag 18 februari 2018  kl 15.00
Norrköpings konstmuseum, Harlekinen  

Karl Brothers

Jörgen Adolfsson – kontrabasklarinett, saxofoner
Tommy Adolfsson – snäckor, trumpet

Suggestiv snäckmusik – Humoristiska improvisationer – Egen världsmusik

Tidigare medlemmar i grupper som Archimedes Badkar, ISKRA, Bitter Funeral Beer band. Verklighetens oöverträffade slump begåvar Jörgen och Tommy Adolfsson, inte bara med samma musiksmak och efternamn, de råkar också bägge två heta Karl i förnamn. De har spelat tillsammans som duo sedan slutet av 1970-talet. Instrumenten har varierat genom åren, men nu är det mest snäckor, trumpet och saxofoner som gäller.

Karl_Brothers

Entré 100kr

Medlemmar Annan Musik fri entré. Medlemskap kostar 200kr.

www.annanmusik.se  E-post: info@annanmusik.se

Med stöd av Statens Kulturråd,
Norrköpings kommun-Kultur & Fritid och Folkuniversitetet

Karl_Brothers



Annan Musik önskar Gott nytt år och tackar sin publik för året som gått!

Välkomna till våra kommande evenemang under våren 2018!
Snart kommer information om dessa att dyka upp här.

Styrelsen vill också upplysa om att föreningen bytt till
bankgiro med nummer: 377 – 1466 för inbetalning av medlemsavgifter.

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Höst 2017

Annan Musik i samarbete med
Antikvariatet i Norrköping presenterar:

Silvia Tarozzi spelar moderna verk för violin av
Pauline Oliveros & Éliane Radigue

Onsdag 29 november kl 19.00 på Antikvariatet, Knäppingsborgsg. 7

Silvia Tarozzi är en italiensk violinist,
interpret och improvisationsmusiker.

Hennes erfarenheter av fri improvisation har lagt grunden för en
djuplodande utforskning av ljud och instrumentala gester,
som sedermera kommit till uttryck i flera
samarbeten med olika komponister.

Sedan 2011 har Tarozzi samarbetat särskilt
flitigt med fransyskan Éliane Radigue,
som kanske är mest känd för sina
monumentala elektroniska bordunkompositioner
Adnos (I-III) och Trilogie de la mort.

Vid sidan av en violinkomposition signerad Radigue,
får vi också njuta av den amerikanska rabulisten
och meditationsfeministen Pauline Oliveros musik.

Utmärkande för styckena i programmet är en djupdykning i klangen,
men också att det rör sig om en muntlig överföring av musik,
där interpreten blir en slags medkomponist.

Silvia 2

Entré: 100 kr
Medlemmar fri entré
Medlemsskap i Annan Musik 200 kr



Annan Musik och festivalen Drivhuset presenterar:
Söndag 19 november kl. 15.00 
Norrköpings konstmuseum, Harlekinen

Feras Cherastan – qanun  och George Oro – slagverk

Feras Cherastan och George Oro kommer från Syrien
men är numera bosatta i Sverige.
Cherastan är virtuos på det cittraliknande stränginstrumentet
qanun och har bland annat spelat med den
berömda libanesiska sångerskan Fairouz.
Oro trakterar olika sorters slagverk, trumma och tamburin med mera.
Vid denna konsert kommer de framförallt att framföra musik  baserad på improvisation som bjuder på stor variation inom den klassiska arabiska stilen eller traditionen.

Konserten ingår i den gränsöverskridande klimatfestivalen
Drivhuset som pågår 17 – 19 november.
Se  www.drivhusetfestival.se 
Det är också ett samarbete med Globala veckorna i Norrköping.

Fri entré !

20160501 Re:orient Fotograf: Annika Berglund/Rockfoto

Feras Cherastan 20160501 Re:orient Fotograf: Annika Berglund/Rockfoto

 

Namnlöst 8 (1) header-logo



 

Norrköpings konstmuseum, Harlekinen,
Lördag 28 oktober 2017, kl 15.00

Konsert med Ensemble MA
och musik av Franco Donatoni, Lars Sandberg och David Swärd.

Ensemble MA  spelar musik av Franco Donatoni – Arpeges, Lars Sandberg – I Öppna Fältet, Iannis XENAKIS – Plektó och Charisma samt uruppförande av David Swärd från Norrköping med stycket Lightship 11/5/55.

”Lightship 11/5/55 är ett tvåsatsigt verk där varje sats är kopplat till två
specifika fyrskepp och dess platser, i första satsen som har fått namnet
West, får vi uppleva vädret på fyrskeppen Vinga och Fladen och i den andra
satsen East, fyrskeppen Sydostbrotten och Östra Kvarken.”

MA är ungerska för ”idag”. Ma är också en i Sverige unik ensemble för samtida musik. Gruppen bildades 1987. MA är ett forum för musiker som vill skapa program utifrån en ideologisk (estetisk) gemenskap. Ensemblen söker sin repertoar bland 1900/2000-talets modernister och i de strömningar som gruppen finner företräda liknande ideal. Detta återspeglas givetvis i de program som Ma erbjuder sina lyssnare och vilka tonsättare gruppen väljer att beställa verk av.

Medverkande musiker:
Peter Fridholm – flöjt
Boa Pettersson – klarinett
Ivo Nilsson – trombon
Eva Lindal – violin
Staffan Larson – dirigent
Chrichan Larson – violoncell
Love Derwinger – piano
Jonny Axelsson – slagverk

Entré 100kr
Medlemmar Annan Musik fri entré. Medlemskap kostar 200kr.

Vinga fyrskepp



KONTAKT 2017 

Elektronmusikfestival 7:e oktober – Norrköpings Konstmuseum, 15.00-20.30

Annan Musik arrangerar för 3:e året i rad en mindre festival med elektronmusik i olika former. Detta år blir det klassiska verk av Berio, Stockhausen, Enström och nyare musik av Pär Johansson, Lars Bröndum mfl.

15.00-18.00 Elektro-akustisk musik och ljudkonst av: Clara Lowden, Paulina Sundin, Helene Hedsund, Alice Eggers, Julia Norén, Pär Johansson, Lars Bröndum, Luciano Berio, Karlheinz Stockhausen och Rolf Enström.

18.00-19.30 Paus

19.30-20.30 Liveframträdande Fredric Bergström vevlira och elektronik

Entré 100 kr.

Studerande halva priset. Fri entré för medlemmar.

Medlemskap i Annan Musik kostar 200 kr och kan lösas vid entrén.



Höstens första program 2017!

Tisdag 15 augusti kl 19.00  på Norrköpings Konstmuseum

Sverige möter Mellanöstern

Stockholms Saxofonkvartett  framför ny musik från Turkiet, Iran och Sverige.

Musik av bland andra Reza Mortazavi, Erman Özdemir, Idin Samimi Mofakham, Maria Lithell Flyg, Catharina Backman

SaxofonkvartettDe fyra musikerna Jörgen Pettersson, Matias Karlsen Björnstad, Linn Persson och Leif Karlborg har specialiserat sig på att presentera vår egen tids kammarmusik för saxofoner på ett sådant sätt att människor i alla åldrar kan förstå och tycka om den. Kvartetten består av fyra fantastiska proffs, som med hjälp av humor och pedagogisk känsla alltid får god kontakt med sin konsertpublik. Mer än 700 verk har skrivits för Stockholms Saxofonkvartett av svenska och utländska tonsättare och ensemblen har turnerat världen över och spelat dem på festivalscener och i konserthus.

I samarbete med Östergötlands Musikdagar.  www.musikdagar.com

Entré: 150 kr. Under 25 år 100kr.  Medlemmar fri entré.

OBS medlemskap i Annan Musik kan ej köpas vid denna konsert.

www.annanmusik.se

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Vår 2017

Moondog 1

Norrköpings konstmuseum, Harlekinen, Lördagen den 6 maj klockan 15.00

Moondog on the Keys

Peter Lönnerberg, piano, och Stefan Lakatos, trimba, framför musik av Louis Hardin, Moondog

Denna piano/slagverks-duo tillägnas den amerikanske tonsättaren Louis Hardin, Moondog. Repertoaren består av ett gediget urval ur Moondog ́s omfångsrika katalog för piano och slagverk. Flygeln trakteras av Peter Lönnerberg, men även kammarorgel och cembalo som han för kvällen ställt till förfogande. Peter och Stefan har tidigare spelat flera konserter tillsammans, de har även gästspelat i Huesca, Spanien. En konsert med en alldeles unik musikupplevelse, med mycket klassiskt klingande musik i udda taktarter, utlovas alltså.

IMG_1604Stefan Lakatos blev 1980 nära vän med den amerikanska kompositören Louis Hardin, alias Moondog (1916-1999), och har alltsedan dess och efter kompositörens bortgång, fortsatt att presentera och framföra hans musik runt om i världen på Moondogs unika slagverksinstrument – trimba. Stefan Lakatos har gjort flera konserter och skivinspelningar tillsammans med Moondog, både i Sverige och utomlands. 1986 spelade de in LP:n ”Bracelli” tillsammans med stråkkvartetten ”Fläskkvartetten”. Lakatos har i över 30 år ägnat sitt liv åt Moondogs musik och medverkar varhelst i världen där hans musik ska framföras. Han har bl.a. uppträtt på Carnegie Hall i New York, Barbican i London. Han medverkade även i framförandet av flera av Moondogs symfoniska musik tillsammans med Lyons operaorkester 2016, och Dominique Ponty, piano, under ledning av Stefano Montanari. Lakatos har under de senaste åren haft Tyskland som utgångspunkt för sitt arbete med Moondogs musik och samarbetar med stråkmusiker ur Bochums Symfoniorkester i flera olika sammanhang. Med sex tyska saxofonister – ”the Spirit of Moondog” – har han i Frankrike spelat i Chateau duc Bretagne. Tillsammans med organisten Paul Jordan har han även spelat i Katedralen i Nantes och på konstmuseet i Strasbourg. I Holland har han spelat flera konserter med blåsarkvintetten Calefax, och Louis van Dijk, piano. Stefan Lakatos ackompanjerar – eller snarare: dirigerar – från komponistens slagverksinstrument: trimba. Trimba är ett slagverksinstrument, som konstruerades av Moondog redan i slutet av 1940- talet. Trumman utgör ett mycket viktigt inslag i hans kompositioner och trimban är själva fundamentet i hans musik, man kan säga att den är Moondogs röst. Trummorna består av två kroppar av trä som är trekantiga till formen och försett med ett kraftigt skinn i ena änden som anslås med en maracca och en clave. Ett par cymbaler är fastsatta på trummans kropp och bidrar med ett för instrumentet karaktäristiskt ekande ljud, när trummans kanter anslås.

Peter Lönnerberg har studerat för bland andra Lars-Ulrik Mortensen i Köpenhamn. Han är cembalist och organist i RebaroqIMG_3017ue, kvartetten Stockholm Barock och förekommer flitigt som frilansmusiker i många andra sammanhang. Peter är också intresserad av undervisning och har t.ex. varit gästlärare vid musikhögskolan i Belgrad. Bland åtskilliga CD-inspelningar hörs tidig italiensk barockmusik för violin och cembalo med Kroatiska Barockorkesterns konsertmästare Laura Vadjon (Aquarius Records) och ”Telemannia”, musik av Telemann med Rebaroque (Proprius).

Om Moondogs musik i korthet och pianomusiken i synnerhet:

”Nästan ingen annan tonsättare jag känner till har som Moondog blivit mer känd för sin image än för sin konstnärliga gärning. Detta är olyckligt, eftersom hans musik verkligen är värd att upptäckas. Det musikaliska uttrycket i hans kompositioner kan närmast beskrivas som meditativ och engagerande på samma gång. Moondog var synskadad och komponerade musiken i blindskrift, och musiken är därmed komponerad, så att säga, helt i mörker. Moondogs musik är en säregen blandning av klassisk västerländsk musiktradition och jazz, men ibland även med en orientalisk, exotisk anstrykning. De udda rytmerna är medryckande, och de till synes enkla melodierna inspirerar och uppmanar lyssnaren att skapa sin egen musikaliska resa i sitt inre. Moondog griper tag i lyssnaren och leder oss in i musiken så att man vill lyssna vidare och höra hur det går. Likt en bra historia ska den berättas.

Louis Hardin blev blind genom en olycka när han var 16 år gammal. Hans liv förändrades radikalt efter olyckan och han behövde stöd och hjälp med allt han förut klarat själv och struktur blev därför ett viktigt inslag för att klara tillvaron. Moondog var duktig i matematik och i musiken hittade han både struktur och matematik. På Iowa School for the Blind lärde han sig läsa och skriva braille, och det tog flera år, och ytterligare flera år att lära sig skriva musik med braillenotation. Han upplevde att detta var motigt och jobbigt men insåg att detta var helt nödvändigt att lära sig om han skulle kunna komponera. Moondog var envis, och ville även lära sig konsten att komponera utan att behöva ha ett instrument till hands. Han hade absolut gehör och med tiden utvecklade han en teknik att kunna hålla ordning på flera stämmor i minnet samtidigt och hade för det mesta hela kompositionen färdig redan innan han präntade ner det på papper. Att skriva musik i kanonform gör det också möjligt att reducera antalet notlinjer. (Man använder egentligen inte notlinjer i braille, man skriver ut tonernas namn, värden, tonart och taktstreck).

Moondog började tidigt att komponera stycken i kanonform, och i de tidiga kompositionerna experimenterade han med kanon i pentatoniska skalor. Han inspirerades också av Bach och fascinerades av kontrapunktiken i den västerländska klassiska musiktraditionen, men kom snart underfund med att kontrapunktiken på den tiden omgavs av restriktioner utanför de rent musikaliska. Enligt kyrkans dogmer ansågs vissa ackord och tonföljder som djävulens uppfinningar och blev därmed förbjudna. Ojämna taktarter ansågs opassande och kyrkan bannlyste även synkoper. Här fann Moondog sin egen nisch och definierade sin egen kontrapunkt, som baserades på musikaliska egenskaper och inte på kristna dogmer. Han försökte att kombinera orientaliska element med Bach ́s klassiska ton genom att skriva sina stycken i ojämna taktarter. Moondog var inte intresserad av någon särskild stil, men kunde välja att komponera i vilken stil som helst, även jazz. Men inte den jazz som vi känner, utan en noterad sådan och i flera kanonstämmor, och ingen improvisation. Han var heller inte intresserad av den moderna konstmusiken, snarare ville han bryta mot det som han ansåg bara vara kakafoni. Det är också viktigt att påpeka att Moondog inte ville bli samtida, inte följa med i strömmen, utan stå vid sidan av och bli respekterad för sin egenart. Han gillade inte elektriska instrument överhuvudtaget, istället tyckte om akustiska instrument, gärna barock instrument, såsom cembalo, orgel och gamba. Hans kompostitioner ska därför framföras så nära hans egna intentioner som möjligt och inte blanda in elektroniska klanger, som man alltför lättvindigt gör nuförtiden. Att försöka placera in Moondog i vår egen tid – att modernisera det tidlösa – är långt bort från Moondogs egna intentioner. Om den här musiken reduceras till mainstream förlorar den sin särart och därmed sin magiska kraft.

Rytmerna är den ständiga utgångspunkten i musiken. Moondogs melodier är skrivna med både fingertoppskänsla och matematisk perfektion. Melodierna är lätta men bakom enkelheten ligger det alltid en utmaning. Skenet bedrar alltså.

Moondog var en mycket produktiv kompositör: 1962 började han komponera en serie pianostycken i kanonform som påminner starkt om Bach ́s Kunst der Fuge. Samma år blev två samlingar färdiga, bestående av 25 kanons i varje samling. Flera av kompositionerna är också ovanligt korta, ibland under en minut. Det finns fem kompletta pianoböcker i samma stil, men även pianomusik i helt andra former och stilar förekommer. Gemensamt för alla dessa stycken är hursomhelst synkoperingarna som han utmanar pianisten med. Särskilt de sena kompositionerna från 1996-98 kan stämmorna vara utstruderat förvillande för höger och vänster hand. Dessa stycken av krävande synkoperingar, fick namnet „Ambideque“, och tillägnades den franska pianisten Dominique Ponty. Han upptäckte nämligen att hon hade en särskild förmåga att kunna spela lika bra med bägge händerna, därav ordet Ambideque som betyder dubbelhänthet. ”

Peter Lönnerberg och Stefan Lakatos kommer att framföra en hel del kända och okända verk. Somliga verk har heller aldrig spelats offentligt tidigare. Vi har även valt att alternera mellan orgel, piano och cembalo för att göra konserten så varierad som möjligt.

En brittisk dokumentärfilm om Moondog är under produktion. I filmen förekommer unika filmupptagningar på Moondog i Sverige, och intervjuer med bland andra Philip Glass, Steve Reich och många andra. Mer information via denna länk: http://thevikingof6thavenue.com/

CD-skivor med Moondogs kompostioner där Stefan Lakatos medverkar:
Bracelli und Moondog 2004,
Moondog Rare Material ROOF Music The German Years ROOF Music
The Orastorios – Moondog rounds“ 2010 Seeds of Immortality 2014
Beyond Horizons 2015.
www.moondogscorner.de

Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=bm-hZh98rhY

http://www.youtube.com/watch?v=VZfo2Pmyo20

http://www.youtube.com/watch?v=4ARDTTEx8No

 

Entré 100kr. Fri entré för medlemmar. Medlemskap i Annan Musik kostar 200kr.

 


ANNAN MUSIK   presenterar:
Torsdag 20 april kl 19.00 

På Dynamo, Hallarna i Norrköping  (Tunnbindaregatan 37)

Asiq Nargile 2

Asiq Nargile – unik solokonsert med traditionsmusik från Georgien.

Ett exklusivt gästspel med denna kvinnliga sångerska och sazspelare, för första gången i Sverige. Asiq Nargile representerar en urgammal tradition av barders berättande sång, från det kosmopolitiska Kaukasus. Hon behärskar flera språk och ackompanjerar sig själv på saz – ett lutliknande långhalsat instrument som i Sverige förknippas med turkisk och kurdisk musik.

Hon bjuder på en känsloladdad och hängiven musik med både rytmisk intensitet och kärleksfull lyrik i sitt innehåll.

Se henne uppträda via länken https://www.youtube.com/watch?v=qgAb87RFgpk
Hon finns även på Soundcloud: https://www.cafeoto.co.uk/shop/asiq-nargile-yurt-yeri/

Entré 100kr. Fri entré för medlemmar. Medlemskap i Annan Musik kostar 200kr.
Bar med försäljning av drycker i anslutning.


Antikvariatet i Norrköping, 24 mars kl 19:00

Lars-Gunnar Bodin – en porträttkonsert

LGB 2015Uppdatering 14/3: På grund av sjukdom kan Lars-Gunnar Bodin tyvärr inte närvara själv. Porträttkonserten äger dock ändå rum. Annan Musik kommer att ge ett berättande och ljudande porträtt av den mångsysslande konstnären.

Lars-Gunnar Bodin (f.1935) gästar Antikvariatet i en porträttkonsert innehållande samtal och tillbakablickar varvat med framföranden av elektroakustisk musik, text-ljudkompositioner och konkret poesi.

Det är en gedigen historia Bodin har att berätta, med många insatser resulterande i ett internationellt erkännande – i synnerhet beträffande hans verksamhet på det elektroakustiska musikområdet och inom den intermediala konstformen text-ljudkomposition.

Fri entré, välkomna!


16386974_10154633865401943_4698253404243303758_n

Konsert Norrköpings konstmuseum, Harlekinen Lördag 11 februari , kl 15.00

Ikue Mori (Japan) – liveelektronik, datorgenererat ljud & Steve Noble (UK) – trummor, slagverk

Mori och Nobles musik är oförutsägbar men konsekvent. Den kan växla plötsligt mellan abstrakta soundscapes och avancerat, rytmiskt samspel. Musiken är kryddad med udda infall och fragment. Perspektiven växlar på ett oväntat sätt. Men här finns ett starkt driv. Här möts sofistikerad elektronisk manipulation och kraftfullt fysiskt handarbete i en rytmisk, percussiv aktivitet.

“a stunning, adrenalin-inducing tour de force.” John Eyles, All About Jazz

Entré 100kr, medlemmar Annan Musik fri entré. Medlemskap kostar 200kr.


konst_157x157_RGBindexindexn

 

 

 

 

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Höst 2016

Välkomna till två märkvärdiga konserter som avslutar hösten med Annan Musik.
Musik från Sydindien och Niger. Med kvinnor i centrum i båda programmen!

Först ut: en exklusiv konsert med
AKKARAI SISTERS

Torsdag 27 oktober kl 19.00 på Norrköpings konstmuseum, Harlekinen.

Sydindisk traditionsmusik. Sång, fiol och trummor.

Akkarai Subhalakshmi och Akkarai Sornalatha framför musik enligt den urgamla, sydindiska klassiska traditionen som brukar kallas karnatisk musik (carnatic). Dessa två systrar har väckt stort uppseende inom de sydindiska musikkretsarna. De framför fantastiska duetter och de gör det både som violinduo OCH lika bra som vokalduo. Detta är unikt.

De spelar här tillsammans med två av Indiens främsta slagverksmusiker: Jayachandra Rao på mridangam och Shreesundar Kumar på mridangam/khanjira.

K. U. Jayachandra Rao är en virtuos som spelar regelbundet med de ledande inom klassisk karnatisk musik idag. Men han är också hemma på världsmusikscenen.
B. Shree Sundarkumar ”Kanjira Man”, khanjira/mridangam, är en av ledande Khanjira-artister idag.
Förutom att vara en fin ackompanjatör på det klassiska området , spelar Sundarkumar också nutida musik. Han kallas då ”Kanjira Man” och leker ofta avspänt med musiken.

akkaraisisters

 

AvskiljareFöljt av en unik konsert på Dynamo i Norrköping!

Fredag 4 november kl 19.00:

Fatou Seidigali
Alamnou Akirmini
Mariama Salah Assoulan 
Ahmoudou Madassane

Tre kvinnor och en man. Gitarrer, sång och slagverk.

“Les Filles de Illighadad” är musik från en by i Niger. Musik från en annan del av världen långt från den europeiska kulturen. Den startade med duon Fatou Seidi Ghali & Alamnou Akrouni  som kommit ut med sin musik på en skiva på etiketten Sahel Sounds.

Fatou och Alamnou lever i Illighadad, en by som består av en liten oordnad samling av lerhus i  ett risigt halvökenområde i centrala Niger.

“Les Filles de Illighadad”  kan kallas för traditionell musik. Men det är poänglöst att försöka mäta hur autentiskt eller ”äkta” detta är. Den här musiken finns inte i storstaden eller i den västerländska världen. Det är landsbygdens musik, musik som en del av en vardag, en bys “soundtrack”.
Och ibland är det musik till en fest eller en högtid.

Fatou spelar på en gammal, sliten blå gitarr. Ökentorka och regnperioder tar hårt på musikinstrumenten. Fatou’s gitarrspel är behärskat och lugnt, det är musik formad av platsen och stämningen. Alamnou är hennes kusin, hon är en omtalad sångerska.
Nu är de ute på sin första Europaturné. Duon har utökats till en kvartett med ytterligare en gitarr och trummor.

Plats: Dynamo, Tunnbindaregatan 37, Norrköping

bild-2-lesfilles_christopherkirkley2

Avskiljare

Avskiljare

Kontakt 2016

Elektronminifestival 8:e oktober 15.00-21.00

Musik av
Akos Rozmann
(Bilder inför drömmen och döden)
Eliane Radigue
Pär Johansson
Daniel Eideholm

Norrköping Konstmuseum

———————————————————–

Fri entré för medlemmar. Medlemskap kostar 200 kr / år och köps enklast vid konserttillfälle.

Inträde för icke medlem: 100 kr.

AvskiljareAvskiljare

Leif Elggren

Torsdag 8 september klockan 19.00 på Galleri Kronan.

Föredrag och samtal kring möten mellan ljud och bild.  Ett samarbete med Annan Musik. Leif Elggren är en av landets främst ljudkonstnärer men har också sysslat mycket med performance-konst och bildkonst. Han kommer att berätta och spela upp omkring sitt arbete. Det blir även utrymme för samtal och frågor.

Fri entré. Välkomna!

Elggren affisch A4_2

ANNAN MUSIK – Höstens första program 2016

Tisdag 16 augusti kl 19.00 På Norrköpings Konstmuseum

Chrichan Larson – Solo cellochrichanlarson

Modernismens klassiker;
Musik av Penderecki, Xenakis, Morthenson, Zimmerman

En av Sveriges ledande uttolkare av ny musik framför ensam cellostycken
av några av vår samtids främsta kompositörer.

I samarbete med Östergötlands Musikdagar. www.musikdagar.com

Entré: 150 kr. Under 25 år 100kr. Medlemmar fri entré.
OBS medlemskap i Annan Musik kan ej köpas vid denna konsert.

http://hem.kammarensemblen.com/namn-namn- 3
annanmusik.se


Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Vår 2016

Konsert med The Space Lady tisdag 17 maj 18:00

Norrköpings Konstmuseum är mycket stolta att presentera kultförklarade The Space Lady.

Hennes unika lo-fi-synth-minimalistiska covers präglas av UFO-observationer,
flykt från amerikanska regeringen, hemlöshet, kollektivboende, liftande,
och över två decennier av gatumusicerande i Amerika.

Biljettpris 100 SEK, 50 SEK för student eller under 25 år.

Konsert kl 18, museet är öppet 11-17, Varmt välkomna!

Biljetter köps via receptionen, tel 011-15 26 00 (telefontid 12-16 tis-sön) eller email: konstmuseet@norrkoping.se

Avskiljare

Antikvariatet torsdagen den 28 april 2016 klockan 19.00

PETER BRÖTZMANN och PEETER UUSKYLA
Unikt gästspel med den legendariske saxofonisten Peter Brötzmann. I ett nära och lyhört samspel med erfarna och lovordade, svenske trumslagaren Peeter Uyskula.
Brötzmann är förknippad med spräckjazzens brötiga spelsätt och eruptiva utbrott. Men i denna duo växer även andra, mer lågmälda och nyanserade klangideal fram. Det är mycket metall och tyngd, men samtidigt utrymme för lugn och lyrisk lek.

Kom i god tid!

uuskyla-brotzmann

Entré: 100 kr Medlemmar fri entré. Medlemskap i Annan Musik kostar 200 kr per år.

Tel till Antikvariatet 011 – 13 00 77. Adress Knäppingsborgsgatan 7.

Avskiljare

ÅRETS FÖRSTA PROGRAM 2016

Söndag 21 februari kl 15.00     

På Norrköpings Konstmuseum

TRIO AL’UD

Elise Jacoberger, fagott, Magnus Andersson, gitarr
och Rohan de Saram, cello.

Ny musik med gamla förtecken

En internationell trio med äldre tiders komp eller bakgrundsinstrument, träder här fram i frontlinjen, med ett spännande program där nyligen skrivna stycken framförs.

Det intressanta med denna kombination av instrument är att de har en gemensam rymd i omfång, men att deras artikulation samtidigt är väsensskild; ett blåses, det andra knäpps och det sista stryks med stråke. Därmed finns ett omfång av möjligheter som är nästan som en orkester, men ändå täcker ingen den andres rum. Det blir ett rikt spel av klangfärger för tonsättaren.

Konserten innehåller musik av Peter Lindroth , Mika Pelo och Marc Sabat. Tyngdpunkten i konserten ligger i den senare, kanadensiska tonsättarens verk Surface slips away (från 2013-14). Denna musik anknyter till den gamla formen av en generalbasgrupp av instrument. Men här är det med en klang av annorlunda intervall och nya stämningar  som betonar mörkrets inre ljus (för att hänvisa till Hölderlin). Marc Sabat hänvisar också till Henry David Thoreau som en litterär inspirationskälla.

Entré: 100 kr  Medlemmar fri entré.  Medlemskap i Annan Musik kostar 200 kr per år

Skärmavbild 2016-02-05 kl. 18.03.47

Magnus Andersson

 
Elise Jacoberger-2
Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Höst 2015

Lördag 24 oktober kl 15.00 på Konstmuseet:

Västafrika möter Jazz!

ALAGI MBYE & ARNE FORSÉN kora & piano

Koramästaren Alagi M ́Bye från Gambia och jazzpianisten Arne Forsén är två stora musiker från skilda kulturer. Med avstamp i Alagis repertoar av traditionella och nyskapade sånger växer deras skilda musikaliska erfarenheter samman till en väv av glittrande rytmiska toner.

Alagi har från unga år utbildats i att vara en Jali – ett vandrande bibliotek – och sedan tidens gryning håller hans släkt ordning på världen. Med musiken som redskap flödar den kulturskatt som utvecklats i Västafrika sedan 1100-talet vidare till kommande generationer.

Arne Forsén är en särpräglad musiker som vandrar i gränslandet mellan jazz, fri improvisation och folkmusik. Han har spelat i Brus Trio och med John Tchicai, Phil Minton, Mats Gustafsson och Roland Keijser. Han samverkar dessutom gärna med dans, teater, bildkonst och performance art.

3:e oktober 2015 – 6 timmar med elektronisk musik –

KONTAKT 2015

en festival med elektronisk musik  arrangerad av Annan Musik och SEAMS i samarbete med Norrköpings Konstmuseum och Dynamo.

Program:

NORRKÖPINGS KONSTMUSEUM, kl.14-17
Rikskorganisationen för elektro-akustisk musik, SEAMS, presenterar ett program med 14 tonsättare.

Musik av –
Girilal Baars, Johannes Bergmark, Jens Hedman, Lars Höjerdahl, Pär Johansson, Mathias Josefson, Reine Jönsson, Lise-Lotte Norelius, Paul Pignon, Patric Simmerud, Eva Sidén, Paulina Sundin, Lennart Westman, Olle ”Oljud” Åberg.

DYNAMO (KULTURKAMMAREN), kl. 19-22
ett program med elektronisk musik och bildprojektion.

19.00 -RHIZOMATRIX
(Lars Bröndum (synthesizers och elektronik),Jonas Broberg (synthi A och elektronik), Magnus Alexanderson (elgitarr,synthesizer och elektronik), Sachiko Hayashi (projektioner)Rhizomatrix bildades våren 2015. Gruppen gjorde en tribut på Fylkingen i Stockholm under maj månad till den nära i tiden avlidna tyska elektronmusikern Edgar Froese, bl.a känd som medlem i gruppen Tangerine Dream. Tributen utgick från vissa komponenter av Froeses musik att komponera och improvisera kring med både ljud och bild. Utifrån erfarenheten av detta utvecklar Rhizomatrix sin egen identitet på konserten i Norrköping.

20.00 – HUNG PAIPHO
Hung Paipho målar upp mörka, suggestiva ljudlandskap, återspeglande ett långsamt sönderfallande medvetande. Detta utan några pretentioner att varken försöka närma sig eller fjärma sig ifrån lyssnaren. Så mycket mer behöver egentligen inte sägas. Musiken får tala för sig själv, och den när sig på mörkret som finns inom dig.

21.00 – LARS ÅKERLUND
Lars Åkerlund är en tonsättare och musiker av i första hand elektro-akustisk musik. Han var en av de ursprungliga medlemmarna i Lucky People Center och har gjort musiken till två av Jan Troells filmer (Il Capitano, Their Frozen Dream). Mycket samarbete har skett med koreografer och danskompanier som Per Jonsson,Björn Elisson,Finska Nationalbaletten, Operabaletten i Stockholm med flera. Samarbete med musiker har bland ett flertal varit med Fläskkvartetten, Freddie Wadling och Kroumata Ensemblen. Hans musik har framförts över alla kontinenter där han också varit Artist in Residence och föreläsare på ett antal universitet och institutioner. I Norrköping framför han ett set av musik baserat på samplingar av ljud från klassiska analoga synthesizers som Buchla och Serge.

Tidig start på höstsäsongen!

Annan Musik och Östergötlands Musikdagar

Onsdag 12 augusti, kl 19.00

Norrbotten Neo kammarensemble med Ibba Andersson, sång.

Framför det epokgörande verket PIERROT LUNAIRE  av  Arnold Schönberg samt musik av Kaija Saariaho och George Crumb.

Norrköpings konstmuseum, Harlekinen

Entré 150 kr. Under 25 år 100kr.

Fri entré för medlemmar i Annan Musik!

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Höst 2014

Lördagen den 15:e november 2014 klockan 15.00
Solokonsert med Ida Lundén – liveelektronik.
Ida Lundén är tonsättare och musiker bosatt i Stockholm. Som tonsättare arbetar hon främst med kammarmusik och elektronisk musik. Hon framträder solo och i olika konstellationer med fokus på elektronisk och improviserad musik. 2011-2012 var hon Sveriges Radio P2s Composer in Residence. Medverkar även i Ludd och Syntjuntan.
Plats: Norrköpings konstmuseum, Harlekinen.

Torsdag 20. November 19.00

EN KVÄLL MED LASSE WERNER PÅ ANTIKVARIATET

Pianisten och kompositören Lasse Werner (1934-1992) var inte bara en av våra främsta bop-pianister utan också en gränsöverskridande konstnär, som tog starka intryck av 60-talets öppna former och experimentella estetik.

Om Lasse Werner berättar brodern Mats Werner med bakgrund i sin nyss utgivna bok LASSE WERNER – EN LYCKLIG SKIT. DEN SVENSKA JAZZENS GOSSEN RUDA (Gidlunds, 2014).

Det hela illustreras med film- och musikklipp samt högst livaktigt levande musik med sångerskan Pia Olby och pianisten Arne Forsén.

Entré 80 SEK

Som vanligt serveras enklare val av dryck och fast förtäring till en anständig slant.

Välkommen!

Föreningen Antikvariatets Vänner

i samarbete med Annan Musik, Folkuniversitetet och Norrköpings kommun.

Lördagen den 11:e oktober 2014 klockan 19.30

Spännande kvartett på Annan Musik:Den legendariske trumslagaren Chris Cutler (Henry cow, Pere ubu) kommer på celebert besök till Sverige.

Detta genom projektet Songs between cities and waterholes som återuppstår ur askan efter tjugotvå år.

Songs Between idag spelar en musik som går mellan genrer och överskrider gränser. Enkla sånger med rockliknande puls, möter strikt komponerade, kammarmusikaliska inslag. Det finns inslag av fri improvisation och sånger ur gammal klassisk tradition som Schubert.

Niklas Billström – elbas, Lars Jonson- orgel, fiol och sång, Sten Sandell -klaviaturer, elektronik och sång och Chris Cutler-trummor och slagverk.

Hör smakprov på bautarecords.se

Tisdagen den 12:e augusti 2014 klockan 19.00
Oliver Messiaen – Livre du Saint Sacrement
Hans-Ola Ericsson
Hedvigs Kyrka, Norrköping
I samarbete med Östergötlands musikdagar

Organisten och tonsättaren Hans-Ola Ericsson gästar Hedvigs kyrka för att framföra Olivier Messiaens (1908-1992) sista stora verk för orgel – Livre du Saint Sacrement från 1984.

Fotograf: Ulf B. Johnson

HANS-OLA ERICSSON föddes 1958 i Stockholm. Han bedrev studier i orgel och komposition i Stockholm, Freiburg, Venedig, USA och i Paris för Messiaen. 1989 blev han professor i orgel på Musikhögskolan i Piteå. 1996 erhöll han gästprofessur i orgel i Bremen och sedan 2011 har han varit huvud professor i Schulich School of Music under McGill universitetet i Montreal. Ericsson är medlem av Kungliga Musikaliska Akademien sedan 2000. Hans-Ola Ericsson turnerar över i stort sett över hela världen, Europa, Japan, Korea,Kanada, m.fl. nationer. Han har flera prisvinnande inspelningar bakom sig och bl.a. har inspelningen av Olivier Messiaens samtliga verk för orgel rönt stor uppmärksamhet. Ett nära samarbete med flera av 1900-talets stora som t.ex. John Cage och Györgi Ligeti har Ericsson bakom sig. Och han är själv verksam som tonsättare med bl.a mer omfattande kompositioner som en kyrko-opera, verk för orgel och elektronik, m.m.

OLIVIER MESSIAEN var en av 1900-talets mesta betydande tonsättare. Flera av hans verk betraktas numera som detta århundrades klassiker, exempelvis Quator pour la fin du temps, Turangalila-symfonin, Quatres études de rythme, operan Franciscus av Assisi. Messiaen började på Paris konservatoriet redan som 11-årig år 1919 och studerade bl.a. för Paul Dukas och Charles-Marie Widor. Han var organist i Eglise de Sainte Trinité från 1931 ända fram till sin död 1992. Messiaen byggde vidare på influenser från Debussy och Stravinsky. Liksom Stravinsky inkorporerade Messiaen från många musikaliska idéer och källor. Musiken innehåller bl.a synteser av indiska talas, indonesisk gamelan, nedtecknad fågelsång, seriell kompositionsteknik och medeltida tekniker som isorytmik och proportionskanon. Messiaen var därutöver lärare och inspiratör till 1900-talets viktigaste tonsättare som Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen,Iannis Xenakis och Pierre Schaeffer.
Verken för orgel är centrala hos Messiaen. LIVRE DU SAINT SACREMENT (övers. ” det heliga sakramentets bok ”) är det sista stora orgelverket komponerat 1984. I detta långa verk som består av 18 delar av olika längd ingår det mesta av vad Messiaen har skapat i sina tidigare orgelverk. Messiaen var troende katolik och mycket av hans verk anknyter till den katolska trosuppfattningen och mysticism.

Besök gärna http://musikdagar.just.nu för övriga arrangemang under Östergötlands musikdagar.

——————————————————-

Allmän information:
Alla evenemang sker i samarbete med Norrköpings Konstmuseum, Norrköpings Kommun och Statens kulturråd.

Fri entré för medlemmar. Medlemskap kostar 200 kr / år och köps enklast vid konserttillfälle.

Inträde för icke medlem: 80 kr.

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Våren 2014

Våren 2014

Söndagen den 2 mars klockan 15.00

Attack!

Anna Högberg- saxofoner
Elin Larsson- saxofoner
Malin Wättring- saxofoner
Lisa Ullén- piano
Elsa Bergman- bas
Anna Lund- trummor

foto: Micke Keysendal

Som vilda hästar som inte låter sig tyglas! Den råa och suggestiva musiken tar avstamp i nyskrivna kompositioner. Sex starka musiker inom jazz och impro knådar fram ett sound som både smeker och river. Uttrycket och friheten är det viktigaste och i kompositionerna får musikerna stor plats att blomma. Attack! spelar nyskriven musik av Anna Högberg, saxofonist i bl.a. Pombo, Se & hör och Fire! Orchestra.

”Frimusiken har framtiden för sig! Kanske har vi först nu fått en fördomsfri generation av unga musiker i Sverige, som inte i första hand vill försvara jazzens konstruerade genregränser, utan istället tar fasta på musikformens mest essentiella, att få uttrycka något personligt, emotionellt och därmed konstnärligt.”

-Roger Bergner för Orkesterjournalen, från Stockholm jazzfestival, Fasching 16/10

Plats: NP33, Norra Promenaden 33


Söndagen den 23 mars klockan 15.00

Minimalism, maximalism och magnifika barockmästare

Anna Paradiso-Laurin, cembalo och piano,
David Lennartsson, elektronik
Per Gross, blockflöjt

Verk av: Louis Andriessen,
Makoto Shinohara, Markus Zahnhausen, Anonymus, van Eyck, Royer m.fl

Plats: Crescendo, Järnbrogatan 3


Onsdagen den 2 april klockan 19.00

Swiss Special

Ensemblem UMS ‘n JIP, Ulrike Mayer-Spohn, blockflöjt och Javier Hagen tenor, en duo med världen som arbetsfält, bildar tillsammans med violinisten Egidius Streiff en mycket ovanlig trio som bjuder på ett spännande schweiziskt program. Bland annat får vi uppleva två uruppföranden, av verk av Max E. Keller och Christophe Schiess, och virtuosa soloviolinverk.

Plats: Antikvariatet, Knäppingsborgsgatan 7


Posted in Okategoriserade | Leave a comment