Höst 2014

Lördagen den 15:e november 2014 klockan 15.00
    Solokonsert med Ida Lundén – liveelektronik.
    Ida Lundén är tonsättare och musiker bosatt i Stockholm. Som tonsättare arbetar hon främst med kammarmusik och elektronisk musik. Hon framträder solo och i olika konstellationer med fokus på elektronisk och improviserad musik. 2011-2012 var hon Sveriges Radio P2s Composer in Residence. Medverkar även i Ludd och Syntjuntan.
    Plats: Norrköpings konstmuseum, Harlekinen.

Torsdag 20. November 19.00

EN KVÄLL MED LASSE WERNER PÅ ANTIKVARIATET

Pianisten och kompositören Lasse Werner (1934-1992) var inte bara en av våra främsta bop-pianister utan också en gränsöverskridande konstnär, som tog starka intryck av 60-talets öppna former och experimentella estetik.

Om Lasse Werner berättar brodern Mats Werner med bakgrund i sin nyss utgivna bok LASSE WERNER – EN LYCKLIG SKIT. DEN SVENSKA JAZZENS GOSSEN RUDA (Gidlunds, 2014).

Det hela illustreras med film- och musikklipp samt högst livaktigt levande musik med sångerskan Pia Olby och pianisten Arne Forsén.

Entré 80 SEK

Som vanligt serveras enklare val av dryck och fast förtäring till en anständig slant.

Välkommen!

Föreningen Antikvariatets Vänner

i samarbete med Annan Musik, Folkuniversitetet och Norrköpings kommun.

Lördagen den 11:e oktober 2014 klockan 19.30

Spännande kvartett på Annan Musik:Den legendariske trumslagaren Chris Cutler (Henry cow, Pere ubu) kommer på celebert besök till Sverige.

Detta genom projektet Songs between cities and waterholes som återuppstår ur askan efter tjugotvå år.

Songs Between idag spelar en musik som går mellan genrer och överskrider gränser. Enkla sånger med rockliknande puls, möter strikt komponerade, kammarmusikaliska inslag. Det finns inslag av fri improvisation och sånger ur gammal klassisk tradition som Schubert.

Niklas Billström – elbas, Lars Jonson- orgel, fiol och sång, Sten Sandell -klaviaturer, elektronik och sång och Chris Cutler-trummor och slagverk.

Hör smakprov på bautarecords.se

Tisdagen den 12:e augusti 2014 klockan 19.00
    Oliver Messiaen – Livre du Saint Sacrement
    Hans-Ola Ericsson
    Hedvigs Kyrka, Norrköping
    I samarbete med Östergötlands musikdagar

Organisten och tonsättaren Hans-Ola Ericsson gästar Hedvigs kyrka för att framföra Olivier Messiaens (1908-1992) sista stora verk för orgel – Livre du Saint Sacrement från 1984.

Fotograf: Ulf B. Johnson

HANS-OLA ERICSSON föddes 1958 i Stockholm. Han bedrev studier i orgel och komposition i Stockholm, Freiburg, Venedig, USA och i Paris för Messiaen. 1989 blev han professor i orgel på Musikhögskolan i Piteå. 1996 erhöll han gästprofessur i orgel i Bremen och sedan 2011 har han varit huvud professor i Schulich School of Music under McGill universitetet i Montreal. Ericsson är medlem av Kungliga Musikaliska Akademien sedan 2000. Hans-Ola Ericsson turnerar över i stort sett över hela världen, Europa, Japan, Korea,Kanada, m.fl. nationer. Han har flera prisvinnande inspelningar bakom sig och bl.a. har inspelningen av Olivier Messiaens samtliga verk för orgel rönt stor uppmärksamhet. Ett nära samarbete med flera av 1900-talets stora som t.ex. John Cage och Györgi Ligeti har Ericsson bakom sig. Och han är själv verksam som tonsättare med bl.a mer omfattande kompositioner som en kyrko-opera, verk för orgel och elektronik, m.m.

OLIVIER MESSIAEN var en av 1900-talets mesta betydande tonsättare. Flera av hans verk betraktas numera som detta århundrades klassiker, exempelvis Quator pour la fin du temps, Turangalila-symfonin, Quatres études de rythme, operan Franciscus av Assisi. Messiaen började på Paris konservatoriet redan som 11-årig år 1919 och studerade bl.a. för Paul Dukas och Charles-Marie Widor. Han var organist i Eglise de Sainte Trinité från 1931 ända fram till sin död 1992. Messiaen byggde vidare på influenser från Debussy och Stravinsky. Liksom Stravinsky inkorporerade Messiaen från många musikaliska idéer och källor. Musiken innehåller bl.a synteser av indiska talas, indonesisk gamelan, nedtecknad fågelsång, seriell kompositionsteknik och medeltida tekniker som isorytmik och proportionskanon. Messiaen var därutöver lärare och inspiratör till 1900-talets viktigaste tonsättare som Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen,Iannis Xenakis och Pierre Schaeffer.
    Verken för orgel är centrala hos Messiaen. LIVRE DU SAINT SACREMENT (övers. ” det heliga sakramentets bok ”) är det sista stora orgelverket komponerat 1984. I detta långa verk som består av 18 delar av olika längd ingår det mesta av vad Messiaen har skapat i sina tidigare orgelverk. Messiaen var troende katolik och mycket av hans verk anknyter till den katolska trosuppfattningen och mysticism.

Besök gärna http://musikdagar.just.nu för övriga arrangemang under Östergötlands musikdagar.

——————————————————-

Allmän information:
    Alla evenemang sker i samarbete med Norrköpings Konstmuseum, Norrköpings Kommun och Statens kulturråd.

Fri entré för medlemmar. Medlemskap kostar 200 kr / år och köps enklast vid konserttillfälle.

Inträde för icke medlem: 80 kr.