Vår 2016

Konsert med The Space Lady tisdag 17 maj 18:00

Norrköpings Konstmuseum är mycket stolta att presentera kultförklarade The Space Lady.

Hennes unika lo-fi-synth-minimalistiska covers präglas av UFO-observationer,
    flykt från amerikanska regeringen, hemlöshet, kollektivboende, liftande,
    och över två decennier av gatumusicerande i Amerika.

Biljettpris 100 SEK, 50 SEK för student eller under 25 år.

Konsert kl 18, museet är öppet 11-17, Varmt välkomna!

Biljetter köps via receptionen, tel 011-15 26 00 (telefontid 12-16 tis-sön) eller email: konstmuseet@norrkoping.se

Avskiljare

Antikvariatet torsdagen den 28 april 2016 klockan 19.00

PETER BRÖTZMANN och PEETER UUSKYLA
    Unikt gästspel med den legendariske saxofonisten Peter Brötzmann. I ett nära och lyhört samspel med erfarna och lovordade, svenske trumslagaren Peeter Uyskula.
    Brötzmann är förknippad med spräckjazzens brötiga spelsätt och eruptiva utbrott. Men i denna duo växer även andra, mer lågmälda och nyanserade klangideal fram. Det är mycket metall och tyngd, men samtidigt utrymme för lugn och lyrisk lek.

Kom i god tid!

uuskyla-brotzmann

Entré: 100 kr Medlemmar fri entré. Medlemskap i Annan Musik kostar 200 kr per år.

Tel till Antikvariatet 011 – 13 00 77. Adress Knäppingsborgsgatan 7.

Avskiljare

ÅRETS FÖRSTA PROGRAM 2016

Söndag 21 februari kl 15.00

På Norrköpings Konstmuseum

TRIO AL’UD

Elise Jacoberger, fagott, Magnus Andersson, gitarr
    och Rohan de Saram, cello.

Ny musik med gamla förtecken

En internationell trio med äldre tiders komp eller bakgrundsinstrument, träder här fram i frontlinjen, med ett spännande program där nyligen skrivna stycken framförs.

Det intressanta med denna kombination av instrument är att de har en gemensam rymd i omfång, men att deras artikulation samtidigt är väsensskild; ett blåses, det andra knäpps och det sista stryks med stråke. Därmed finns ett omfång av möjligheter som är nästan som en orkester, men ändå täcker ingen den andres rum. Det blir ett rikt spel av klangfärger för tonsättaren.

Konserten innehåller musik av Peter Lindroth , Mika Pelo och Marc Sabat. Tyngdpunkten i konserten ligger i den senare, kanadensiska tonsättarens verk Surface slips away (från 2013-14). Denna musik anknyter till den gamla formen av en generalbasgrupp av instrument. Men här är det med en klang av annorlunda intervall och nya stämningar  som betonar mörkrets inre ljus (för att hänvisa till Hölderlin). Marc Sabat hänvisar också till Henry David Thoreau som en litterär inspirationskälla.

Entré: 100 kr  Medlemmar fri entré.  Medlemskap i Annan Musik kostar 200 kr per år

Skärmavbild 2016-02-05 kl. 18.03.47

Magnus Andersson