Höst 2016

Välkomna till två märkvärdiga konserter som avslutar hösten med Annan Musik.
    Musik från Sydindien och Niger. Med kvinnor i centrum i båda programmen!

Först ut: en exklusiv konsert med
    AKKARAI SISTERS

Torsdag 27 oktober kl 19.00 på Norrköpings konstmuseum, Harlekinen.

Sydindisk traditionsmusik. Sång, fiol och trummor.

Akkarai Subhalakshmi och Akkarai Sornalatha framför musik enligt den urgamla, sydindiska klassiska traditionen som brukar kallas karnatisk musik (carnatic). Dessa två systrar har väckt stort uppseende inom de sydindiska musikkretsarna. De framför fantastiska duetter och de gör det både som violinduo OCH lika bra som vokalduo. Detta är unikt.

De spelar här tillsammans med två av Indiens främsta slagverksmusiker: Jayachandra Rao på mridangam och Shreesundar Kumar på mridangam/khanjira.

K. U. Jayachandra Rao är en virtuos som spelar regelbundet med de ledande inom klassisk karnatisk musik idag. Men han är också hemma på världsmusikscenen.
    B. Shree Sundarkumar ”Kanjira Man”, khanjira/mridangam, är en av ledande Khanjira-artister idag.
    Förutom att vara en fin ackompanjatör på det klassiska området , spelar Sundarkumar också nutida musik. Han kallas då ”Kanjira Man” och leker ofta avspänt med musiken.

akkaraisisters

AvskiljareFöljt av en unik konsert på Dynamo i Norrköping!

Fredag 4 november kl 19.00:

Fatou Seidigali
    Alamnou Akirmini
    Mariama Salah Assoulan
    Ahmoudou Madassane

Tre kvinnor och en man. Gitarrer, sång och slagverk.

“Les Filles de Illighadad” är musik från en by i Niger. Musik från en annan del av världen långt från den europeiska kulturen. Den startade med duon Fatou Seidi Ghali & Alamnou Akrouni  som kommit ut med sin musik på en skiva på etiketten Sahel Sounds.

Fatou och Alamnou lever i Illighadad, en by som består av en liten oordnad samling av lerhus i  ett risigt halvökenområde i centrala Niger.

“Les Filles de Illighadad”  kan kallas för traditionell musik. Men det är poänglöst att försöka mäta hur autentiskt eller ”äkta” detta är. Den här musiken finns inte i storstaden eller i den västerländska världen. Det är landsbygdens musik, musik som en del av en vardag, en bys “soundtrack”.
    Och ibland är det musik till en fest eller en högtid.

Fatou spelar på en gammal, sliten blå gitarr. Ökentorka och regnperioder tar hårt på musikinstrumenten. Fatou’s gitarrspel är behärskat och lugnt, det är musik formad av platsen och stämningen. Alamnou är hennes kusin, hon är en omtalad sångerska.
    Nu är de ute på sin första Europaturné. Duon har utökats till en kvartett med ytterligare en gitarr och trummor.

Plats: Dynamo, Tunnbindaregatan 37, Norrköping

bild-2-lesfilles_christopherkirkley2

Avskiljare

Kontakt 2016

Elektronminifestival 8:e oktober 15.00-21.00

Musik av
    Akos Rozmann
    (Bilder inför drömmen och döden)
    Eliane Radigue
    Pär Johansson
    Daniel Eideholm

Norrköping Konstmuseum

———————————————————–

Fri entré för medlemmar. Medlemskap kostar 200 kr / år och köps enklast vid konserttillfälle.

Inträde för icke medlem: 100 kr.

AvskiljareAvskiljare

Leif Elggren

Torsdag 8 september klockan 19.00 på Galleri Kronan.

Föredrag och samtal kring möten mellan ljud och bild.  Ett samarbete med Annan Musik. Leif Elggren är en av landets främst ljudkonstnärer men har också sysslat mycket med performance-konst och bildkonst. Han kommer att berätta och spela upp omkring sitt arbete. Det blir även utrymme för samtal och frågor.

Fri entré. Välkomna!

Elggren affisch A4_2

ANNAN MUSIK – Höstens första program 2016

Tisdag 16 augusti kl 19.00 På Norrköpings Konstmuseum

Chrichan Larson – Solo cellochrichanlarson

Modernismens klassiker;
    Musik av Penderecki, Xenakis, Morthenson, Zimmerman

En av Sveriges ledande uttolkare av ny musik framför ensam cellostycken
    av några av vår samtids främsta kompositörer.

I samarbete med Östergötlands Musikdagar. www.musikdagar.com

Entré: 150 kr. Under 25 år 100kr. Medlemmar fri entré.
    OBS medlemskap i Annan Musik kan ej köpas vid denna konsert.

http://hem.kammarensemblen.com/namn-namn- 3