Vår 2018

28 april klockan 15.00
    Norrköpings konstmuseum
    EN EFTERMIDDAG MED FLUXUS

Bengt af Klintberg berättar om, och framför egna
    och andras verk ur, Fluxuskonstens tradition.
    Tillsammans med lokala utövare och konstnärer runt Annan Musik.

Fluxus
    Lördag 28 april återuppstår Fluxuskonsten på Norrköpings konstmuseum. Då uppträder Bengt af Klintberg med ett föredrag om denna speciella konstform. Men under eftermiddagen kommer även ett antal verk i Fluxus tradition  och anda att framföras och utföras i muséet. Detta görs av Klintberg men även av lokala utövare och konstnärer runt Annan Musik.

Fluxus uppstod i början av 60-talet som en konströrelse med poeter, bildkonstnärer, kompositörer och formgivare. Fluxus förknippas särskilt med nya konstformer, varibland begrepp som intermedia (Dick Higgins), konceptkonst (Henry Flynt) och videokonst (Nam June Paik) har introducerats av personer inom rörelsen. Grundare och internationell samordnare var George Maciunas – Fluxus växte snabbt till en global rörelse. Maciunas och hans fränder organiserade Fluxuskonserter och Fluxfester över hela västvärlden och Japan. Hans egenskaper som designer kom till nytta imassproducerade konstobjekt, så kallade multiples.

Fluxus hade även representanter i Sverige, där Bengt af Klintberg utgjorde centrum. Klintberg blev tidigt involverad och har sedan dess haft regelbunden kontakt med involverade runt om i världen, samtidigt som han arrangerat konserter och deltagit i internationella evenemang.

Bengt af Klintbergs insikter finns samlade i boken Svensk Fluxus som utgår från egna erfarenheter tillsammans med historik kring Fluxus i Sverige.

Välkomna!

Entré 100 kronor.
    Medlemmar Annan Musik fri entré.
    Medlemskap kostar 200 kronor och gäller i ett år.

Med stöd av Statens Kulturråd,
    Norrköpings kommun-Kultur & Fritid
    och Folkuniversitetet

Annan Musik presenterar:

Norrköpings konstmuseum, Harlekinen
    Söndag 8 april 2018 klockan 15.00

Jonny Axelsson – slagverk solo

Musik av Jonny Axelsson såväl som klassiker som
    Iannis Xenakis och Christian Wolf.

Jonny Axelsson är en internationellt erkänd slagverksmusiker och en av landets främsta inom nutida konstmusik. Jonny Axelsson har introducerat viktig slagverksmusik till den svenska scenen, i form av soloverk av Xenakis och Volans, och han var en av initiativtagarna till den första uppsättningen av ”Drumming” av Steve Reich.  Axelsson är ofta hyllad av musikkritiker: Andrew Clements skrev i The Guardian: ”Det finns inget överdrivet eller insmickrande med Axelsson, han bara tar sig an sina uppgifter med en bländande musikalitet.”, och Anna Picard i The Independent: ”med all respekt för andra slagverkare vill jag säga att Axelsson är den mest fenomenale trumslagaren jag sett”.

Jonny Axelsson Live

Entré 100kr

Medlemmar Annan Musik fri entré. Medlemskap kostar 200kr.

Med stöd av Norrköpings kommun och Folkuniversitetet

Annan Musik presenterar:

Konsert:  Söndag 18 februari 2018  kl 15.00
    Norrköpings konstmuseum, Harlekinen

Karl Brothers

Jörgen Adolfsson – kontrabasklarinett, saxofoner
    Tommy Adolfsson – snäckor, trumpet

Suggestiv snäckmusik – Humoristiska improvisationer – Egen världsmusik

Tidigare medlemmar i grupper som Archimedes Badkar, ISKRA, Bitter Funeral Beer band. Verklighetens oöverträffade slump begåvar Jörgen och Tommy Adolfsson, inte bara med samma musiksmak och efternamn, de råkar också bägge två heta Karl i förnamn. De har spelat tillsammans som duo sedan slutet av 1970-talet. Instrumenten har varierat genom åren, men nu är det mest snäckor, trumpet och saxofoner som gäller.

Karl_Brothers

Entré 100kr

Medlemmar Annan Musik fri entré. Medlemskap kostar 200kr.

www.annanmusik.se  E-post: info@annanmusik.se

Med stöd av Statens Kulturråd,
    Norrköpings kommun-Kultur & Fritid och Folkuniversitetet

Karl_Brothers

Annan Musik önskar Gott nytt år och tackar sin publik för året som gått!

Välkomna till våra kommande evenemang under våren 2018!
    Snart kommer information om dessa att dyka upp här.

Styrelsen vill också upplysa om att föreningen bytt till
    bankgiro med nummer: 377 – 1466 för inbetalning av medlemsavgifter.